23948sdkhjf

Salget af usunde varer hæmmes ikke af sundhedsbølgen

Salg af chips og sodavand stiger markant, viser nye tal. Forbrugerrådet Tænk foreslår, at supermarkeder stiller frugt ved kassen.
Skyr, økologi og fedtfattige produkter boomer i supermarkederne. Alligevel har sundhedsbølgen ikke påvirket danskernes trang til søde sager. Fra 2015 til 2016 er salget af sodavand steget med 6,3 procent, chips med 5,4 procent og is og kager med 5,3 procent, skriver Politiken lørdag.

I samme periode er der blevet langet mindre ost, kaffe og mælk over disken, viser nye tal, som analysevirksomheden Nielsen har udleveret til Politiken.

- Vi har set en trend over flere år, hvor flere spiser grøntsager og køber økologi, mens andre giver den fuld gas med flødeboller og chokolade. Danskerne vælger den lette løsning, selv om den populært sagt ligger nederst i madpyramiden, siger Rasmus Hartvig Sarauw-Nielsen, nordisk chef for detailanalyser, til Politiken.

Han kalder det stigende salg af usunde varer for markant, og tallene viser også, at usunde varer placerer sig højt på listen over de 20 bedst sælgende varekategorier.

Sidste år solgte Coop, Dagrofa og Dansk Supermarked chokolade og sodavand for hhv. 3,5 og 3,2 milliarder kroner, skriver Politiken.

Forbrugerrådet Tænk mener, at supermarkederne frister kunderne, når de spreder usunde varer i hele butikken. De foreslår, at der i stedet for slik i kassekøen og ved kassen skal være frugt.

- Det vil være besværligt for de ansatte, for slik har en længere holdbarhed, så de skal fylde oftere op. Hvis en børnefamilie venter i køen, og barnet er utålmodigt, bør butikkerne give kunderne et moralsk og sundt alternativ, siger rådets seniorrådgiver i fødevarepolitik, Camilla Udsen, til Politiken.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141